Publications

Ι. Monographs


  • Aιγυπτιακά Ιερογλυφικά: Μορφολογία και Σύνταξη της Αιγυπτιακής Γλώσσας του Μέσου Βασιλείου, εκδ. Παπαζήση, Αθήνα, 2014.  
  • Αναζητώντας την Αιώνια Ζωή: Θάνατος και Ταρίχευση στην Αρχαία Αίγυπτο, Θεσσαλονίκη: εκδ. Μεταεκδοτική, 2004.
  • Magic and Religion as Performative Theological Union: the Apotropaic Ritual of Overthrowing Apophis, PhD. Dissertation, University of Liverpool, 1999.

 



In preparation:

  • Apophis: a Study of his Nature and Ritual Execution.
  • Rhodian Aegyptiaca: an Introduction to the Relations between Rhodes and Egypt in the Ecumene of the 7th and 6th centuries BC (με Ludwig Morenz).
  • ΑιγυπτιακήΑρχαιολογία, τ. 1: τα Μεγάλα Βασίλεια, εκδ. Παπαζήση, Αθήνα.
  • Η Μαγεία στο Επέκεινα μέσα από την Αιγυπτιακή Συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών (με Ελένη Τουρνά).

 

II. Edited volumes 

 

   


In print:
  • Proceedings of the 10th International Congress of Egyptologists, Orientalia Lovaniensia Analecta, Leuven: Peeters Publishers (with N. Lazaridis).
  • Ex Orient Lux: Η Έρευνα και Διδασκαλία των Πολτισμών της Αιγύπτου, Εγγύς Ανατολής και Κύπρου στα Ελληνικά Α.Ε.Ι., Αθήνα: εκδ. Παπαζήση (εντός του 2014).


ΙII. Papers

  • "Εξορκίζοντας τον 'άλλον': η αντιμετώπιση των αλλοεθνών στην αιγυπτιακή αποτρεπτική τελετουργία", στο Σ. Ντάλης, Κ. Μαγκλιβέρας και Ι. Σακκάς (επιμ.), Η Μεσόγειος Χθες και Σήμερα, Αθήνα, εκδ. Παπαζήση, 2014, 27-42.  

  • "Egyptian demonology within the phylogenetic and polymorphic environment of the Late Period and Ptolemaic Egypt: searching for modes of demonic conception, progression and praxis. A progress report", Journal of Ancient Egyptian Interconnections 5.4 (2013), 20-1.
  • "Aegyptiaka: Egyptian religious values and demonic motifs in archaic Greece. Α progress report", Journal of Ancient Egyptian Interconnections 4.4 (2012)
  • Egyptian versus otherness and the issue of acculturation in the Egyptian demonic discourse of the Late Bronze Age”, in N. Stampolidis (ed.), Immortality: the Earthly, the Celestial and the Underworld in the Mediterranean from the Late Bronze Age and the Early Iron Age, Rethimno: University of Crete 2012, 257-67.
  • '"Ὁ ὂφις ὁ ἀρχαῖος': όψεις του αρχέγονου κακού και του δαιμονικού κόσμου στην αρχαία Αίγυπτο”, στο Σ. Ντάλης (επιμ.), Η Μεσόγειος και ο Κόσμος Χθες και Σήμερα. Ειδική έκδοση του περιοδικού Διεθνής και Ευρωπαϊκή Πολιτική 24 (Νοέμβριος 2011-Φεβρουάριος 2012), 47-70. 
  • "'Stop, o poison, that I may find your name according to your aspect': a preliminary study on the ambivalent notion of poison and the demonization of the scorpion's sting in Egypt and abroad”, Journal of Ancient Egyptian Interconnections4.3 (2011), 14-26.
  • “The demonic lore of ancient Egypt: questions on definitions”, στο P. Kousoulis (ed.), Ancient Egyptian Demonology: Studies on the boundaries between the Demonic and the Divine in Egyptian Magic, Orientalia Lovaniensia Analecta 175, Leuven: Peeters Publishers 2011, ix-xxi.
  • Rhodes before the Saite Kings: Egyptian relations with Rhodesand the Dodecanese during the Ramesside Period”, in M. Collier and S. Snape (eds.), Ramesside Studies in Honour of K.A. Kitchen festchrift, Bolton: Rutherford Press 2012, 283-92.
  • "Moving across borders: an introduction”, in P. Kousoulis and K. Magliveras (eds.), Moving across borders: foreign relations, religion and cultural interactions in Ancient Mediterranean. Orientalia Lovaniensia Analecta 159, Leuven: Peeters Publishers 2007, 1-32.
  • Ecumene and economy in the horizon of religion: Egyptian donations to Rhodian sanctuaries”, in M. Fitzenreiter (ed.), Das Heilinge und die Ware: Eigentum, Austausch und Kapitalisierung im Spannungsfeld von Ökonomie und Religion, IBAES VII, London: Golden House Publications 2007, 179-92 (with L. Morenz).
  • "Death entities in living bodies. The demonic influence of the dead in the medical texts”, in J.-Cl. Goyon and C. Gardin (eds.), Proceedings of the Ninth International Congress of Egyptologists – Actes du neuvième congrès international des ègyptologues, Orientalia Lovaniensia Analecta 150, Leuven: Peeters Publishers 2007, 1043-1050.
  • “Some remarks on the ritual of ‘striking the ball’in the liturgical environment of the Ptolemaic temples”, in B. Haring and A. Klug (eds.), Funktion und Gebrauch altägyptischer Tempelräume, 6. Ägyptologische Tempeltagung, Leiden, 4.-7. September 2002, Wiesbaden: Harrassowitz-Verlag 2007, 153-166.
  • “Economy (Egypt)”, in P. Bocucki (ed.), Encyclopedia of Society and Culture in the Ancient World, New York: Facts on File Inc. 2007.
  • “Money and coinage (Egypt)”, in P. Bocucki (ed.), Encyclopedia of Society and Culture in the Ancient World, New York: Facts on File Inc. 2007.
  • “Natural disasters (Egypt)”, in P. Bocucki (ed.), Encyclopedia of Society and Culture in the Ancient World, New York: Facts on File Inc. 2007.
  • “Laws and legal codes (Egypt)”, in P. Bocucki (ed.), Encyclopedia of Society and Culture in the Ancient World, New York: Facts on File Inc. 2007.
  • “Pandemics and epidemics (Egypt)”, in P. Bocucki (ed.), Encyclopedia of Society and Culture in the Ancient World, New York: Facts on File Inc. 2007.
  • “Numbers and counting (Egypt)”, in P. Bocucki (ed.), Encyclopedia of Society and Culture in the Ancient World, New York: Facts on File Inc. 2007.
  • Ξορκίζοντας το κακόΤύπος στην Ιστορία 6 (2007), 6-8.
  • Δαίμονες στην αρχαία Αίγυπτο, Τύπος στην Ιστορία 6 (2007), 9-12.
  • Οικονομική διαφθορά και σκάνδαλα στην αρχαία Αίγυπτο, Τύπος στην Ιστορία 4 (2007), 12-13.
  • “Η μαγεία στην Ελληνορωμαϊκή Αίγυπτο”, ΙΣΤΟΡΙΚΑ 222 (2004), 22-29.
  • “The function of Heka as a mobilized force in a theological environment: the apotropaic ritual of overthrowing Apophis”, in: Z. Hawass and A.M. Jones (eds.), Egyptology at the Dawn of the Twenty-First Century: Proceedings of the Eighth International Congress of Egyptologists, vol. 2, Cairo: American University in Cairo Press 2003 (second edition), 362-371.
  • “Αφηγηματικός λόγος στα Κλασικά Αιγυπτιακά ΙΙ: το κταστασικό ποιόν ενεργείας”, CORPUS 50 (2003), 88-9.
  • “Εξωτερικές σχέσεις και σταυροφορίες στην Εγγύς Ανατολή κατά τη 2η χιλιετία π.Χ.”, CORPUS 49 (2003), 64-67.
  • “Μαγεία και τελετουργία στην αρχαία Μεσοποταμία”, CORPUS 49 (2003), 48-50.
  • “Θεογονία και θεολογία των Σουμερίων και Ακκάδων”, CORPUS 49 (2003), 46-7.
  • “Ιερή τοπογραφία του αρχαίου Ιράκ”, CORPUS 49 (2003), 37-41.
  • “Αφηγηματικός λόγος στα κλασικά Αιγυπτιακά: αόριστος χρόνος”, CORPUS 45 (2003), 90-1.
  • “Spell III of the Metternich Stele: magic, medicine and religion as a unity”, Göttinger Miszellen 190 (2002), 53-63.
  • “Magic in Graeco-Roman Egypt: the semiotics of a gradual interpenetration of Egyptian and Greek ritual beliefs”, Mediterranean Archaeology and Archaeometry Journal, vol. 2, no. 2 (2002), 13-22.
  • "Απαρεμφατικός λόγος στα κλασικά Αιγυπτιακά”, CORPUS 43 (2002), 94-5.
  • “Η θεϊκή μεταμόρφωση του μάγου στη διάρκεια μιας αποτρεπτικής τελετής στην αρχαία Αίγυπτο”, CORPUS 43 (2002), 30-41.
  • “Εισαγωγή στη ρηματική δομή των κλασικών Αιγυπτιακών ΙΙ”, CORPUS 42 (2002), 88-9.
  • “Εισαγωγή στη ρηματική δομή των κλασικών Αιγυπτιακών I”, CORPUS 41 (2002), 92-3.
  • “Ονοματικές και επιρρηματικές προτάσεις στα κλασικά Αιγυπτιακά II”, CORPUS 39 (2002), 93-4.
  • “Ονοματικές και επιρρηματικές προτάσεις στα κλασικά Αιγυπτιακά I”, CORPUS 38 (2002), 90-1.
  • “Επιρρηματικές αντωνυμίες και προτάσεις στα κλασικά Αιγυπτιακά”, CORPUS 37 (2002), 92-3.
  • “Φόρμουλα προσφοράς”, CORPUS 36 (2002), 86-7.
  • “Βασιλικά ονόματα και επίθετα”, CORPUS 35 (2002), 90-1.
  • “Η δομή της πρότασης στα κλασικά Αιγυπτιακά”, CORPUS 34 (2002), 84-85.
  • “Heka, its theological aspects and importance to the fabric of the Egyptian cosmos”, Ancient Egypt 7, vol. 2, no. 1 (2001), 23-38.
  • “The role of the magician in the Egyptian society”, Ancient Egypt 8, vol. 2, no 2 (2001), 18-25.
  • “Overthrowing Apophis: Egyptian ritual in practice”, Ancient Egypt 9, vol. 2, no 3 (2001), 28-35.
  • “Φωνογράμματα, ουσιαστικά και επίθετα”, CORPUS 33 (2001), 18-19.
  • “Ανθρωποθυσίες στην αρχαία Αίγυπτο: ο συμβολισμός πίσω από τον μύθο”, CORPUS 33 (2001), 36-45.
  • “Βασικές δομές της ιερογλυφικής γλώσσας και γραφής”, CORPUS 32 (2001), 94-5.
  • “Ο αποτρεπτικός ρόλος της γάτας στην αιγυπτιακή εικονογραφία”, CORPUS 29 (2001), 38-47.
  • “Η μεγάλη σγίγγα της Γκίζας”, CORPUS 27 (2001), 30-41.
  • “Τελετουργικά δρώμενα στον αιγυπτιακό ναό: θεωρία και πράξη”, CORPUS 23 (2001), 72-83.
  • Η μαγεία στην αρχαία Αίγυπτο, CORPUS 21 (2000), 80-91.

In preparation:

  •  “Opening of the Mouth”, “Daily Ritual”, “Rituals performed to protect the King” (entries for the UCLA Encyclopedia of Egyptology).
  • “Apophis”, “Coffin Texts”, “Litany of Re”, “Liturgy of the Funerary Offerings”, “Ankh”, “Ba”, “Ka”, “Pharaoh”, “Negative Confession”, “Netjer” (entries for the Dictionary of Ancient Meditarranean Religions).  
  • "Το Αιγαίο στην Αίγυπτο κατά την 3η χιλιετία μ.Χ.: 10 Χρόνια Πρωτοποριακής Έρευνας και Διδασκαλίας του αρχαίου Αιγυπτιακού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου", στο Π. Κουσούλης (επιμ.), Ex Oriente Lux: Η Έρευνα και Διδασκαλία των Πολιτισμών της Αιγύπτου, Εγγύς Ανατολής και Κύπρου στα Ελληνικά Α.Ε.Ι., Αθήνα: εκδ. Παπαζήση (εντός του 2014).
  • “Naming and Classifying the demonic: ancient Egyptian demonology in context”.
  • The ritual slaughter of Apophis at Edfu and Dendera.
  • “Cat vs. Snake: the semiotics of the conflict in myth and magic”.
  • “Secret knowledge and magical practice in Greco-roman Egypt: some aspects of cultural diffusion and identity”.
  • “Το αιγυπτιολογείν ιστορικώς: σκιαγραφώντας το παρελθόν των αρχαίων Αιγυπτίων και η Ελληνική συμβολή”.

No comments: